Op Plein 1813 kijken we in 1950 de Alexander en de Parkstraat in - winter 1951 - Als verkeer zien we o.a. geheel links een Kaiser Manhattan, oorspronkelijk een Amerikaanse wagen, ze werden in Rotterdam aan de Sluisjesdijk in licentie vervaardigd en werden geleverd in de volgende kleuren: olijfgroen, donkergroen of blauw en zwart. En de kleuren in combinatie met bijpassende lederen of wollen bekleding. Achter de Kaiser een Franse Ford Vedette. We zien de toren van de RK Kerk in de Parkstraat.
Op de brug aan het einde van de Javastraat, er reed in het begin van de jaren vijftig nog een tram. Voor ons zien we een klein bestelwagentje van het merk Skoda en daarvoor een zware Amerikaanse limousine van het merk Hudson
Op de Laan van Meerdervoort richting Metropole net voor de Tasmanstraat. Overigens is deze Tasmanstraat de enige van zeeheldenstraten die de Laan van Meerdervoort oversteekt, want eigenlijk zou dat korte stukje gelegen in Duinoord toch wel 1e Sweelinckstraat moeten heten, maar neen, de stads architect had het anders bedacht. De wagen links is een Chevrolet Two Ten
Bijna op de hoek van de Zoutmanstraat, let op de slecht onderhouden klinkertjes tussen de enkel-rails trambaan. Kom er maar tussen kevertje, wij hebben geen haast!
In het smalle deel van de Laan van Meerdervoort werd toentertijd de tramrails vernieuwd. Twee HTM Motorwagens testen de rails.
Hoewel er weinig verkeer was, gebeurden botsingetjes toen ook al. De bumpers van deze Peugeot en de Opel zaten ineens inelkaar gestrengeld op de hoek van de Laan van Meerdervoort en de Valkenboskade.