Op Plein 1813 kijken we in 1950 de Alexander en de Parkstraat in - winter 1951 - Als verkeer zien we o.a.
geheel links een Kaiser Manhattan, oorspronkelijk
een Amerikaanse wagen, ze werden in Rotterdam
aan de Sluisjesdijk in licentie vervaardigd en werden
geleverd in de volgende kleuren: olijfgroen, donkergroen of blauw en zwart. En de kleuren in combinatie
met bijpassende lederen of wollen bekleding.
Achter de Kaiser een Franse Ford Vedette.
We zien de toren van de RK Kerk in de Parkstraat.
|
|
|
|
Op de brug aan het einde van de Javastraat,
er reed in het begin van de jaren vijftig nog een
tram. Voor ons zien we een klein bestelwagentje
van het merk Skoda en daarvoor een zware Amerikaanse limousine van het merk Hudson
|
|
Op de Laan van Meerdervoort richting Metropole
net voor de Tasmanstraat. Overigens is deze
Tasmanstraat de enige van zeeheldenstraten die
de Laan van Meerdervoort oversteekt, want eigenlijk
zou dat korte stukje gelegen in Duinoord toch wel
1e Sweelinckstraat moeten heten, maar neen, de
stads architect had het anders bedacht.
De wagen links is een Chevrolet Two Ten
|
|
|
|
Bijna op de hoek van de Zoutmanstraat,
let op de slecht onderhouden klinkertjes tussen de
enkel-rails trambaan. Kom er maar tussen kevertje,
wij hebben geen haast!
|
|
In het smalle deel van de Laan van Meerdervoort werd toentertijd de tramrails vernieuwd.
Twee HTM Motorwagens testen de rails.
|
|
|
|
Hoewel er weinig verkeer was, gebeurden botsingetjes toen ook al. De bumpers van deze Peugeot en de Opel zaten ineens inelkaar gestrengeld op de hoek van de Laan van Meerdervoort en de Valkenboskade.
|
|
|